Rapporter och minnesanteckningar.

 

 

På denna sida lägger vi in äldre men intressanta rapporter och minnesanteckningar.

 

För er som har ensamkommande barn, text från Malmö kommun

Naturligtvis är varje ärende speciellt där turordningen kan ändras eller andra saker behöva åtgärdas.

Utöver punkterna nedan är det viktigt i ditt uppdrag att du löpande informerar dig om barnets behov och utvecklingen av barnets eventuella asylärende.

Håll också fortlöpande kontakt med överförmyndaren och meddela alla förändringar, till exempel om barnet

  • flyttar
  • får uppehållstillstånd
  • blir folkbokfört
  • avviker, etcetera.
1. Kontakta personalen på boendet eller familjen i familjehemmet–
  • Ring och presentera dig för personalen på boendet eller för familjen i familjehemmet.
  • Lämna dina kontaktuppgifter.
  • Boka möte med barnet och personalen på boendet eller familjen i familjehemmet, gärna inom någon dag från det att du blev förordnad.
  • Anteckna när genomförandesamtal ska ske med personalen på boendet om detta är planerat.
  • Om barnet är placerat i familjehem kan familjehemmet vara osäkra på din roll. Förklara och försök skapa goda relationer.
2. Besök barnet och förklara vem du är–
  • Anpassa dig efter barnets ålder och mognad.
  • Barnet ska om möjligt få tillfälle att underteckna åtagandehandlingen.
  • Ta reda på barnets behov dels i fråga om kläder och hälsa, dels i fråga om ekonomin.
  • Ta ställning och se till att eventuellt läkar- och tandläkarbesök samt besök hos BUP sker om barnet är i behov av det.
  • Säkerställ hur du kommunicerar med barnet via telefon.
  • Klargör om barnet har en egen mobil och hur den finansieras. Lämna ditt eget mobiltelefonnummer till barnet.
  • För noga anteckningar om olika möten med barnet som planeras och samtal som förs per telefon med olika personer.
  • För en körjournal om du kör med egen bil (ersättning beviljas inte för resor inom Malmö kommun).
Om barnet bor på ett boende
  • Kom överens med boendepersonalen om hur barnets kontantbehov ska lösas. Ibland kan barnet vara tillräckligt moget för att förfoga över ICA-kortet själv.
  • Berätta för boendepersonalen att du har haft ett samtal med barnet.
3. Fråga barnet om hens familj och anhöriga–
Fråga barnet om hens familj och om eventuella anhöriga när detta är lämpligt med hänsyn till till barnets tillstånd. Påbörja inte efterforskning utan barnets tillåtelse.

4. Kontakta Migrationsverket om barnet är asylsökande–
Om barnet är asylsökande ska du kontakta Migrationsverket och bekräfta att du söker asyl för barnet. Du ska också ta reda på vem som är barnets offentliga biträde.

  • Kontakta det offentliga biträdet
  • Bestäm tid för ett möte där du undertecknar fullmakten för det offentliga biträdet.
  • Byte av offentligt biträde
  • Du har rätt att begära byte av offentligt biträde om ett biträde redan har utsetts. Du ska dock ha tunga skäl till att vilja byta och det kan därför vara svårt. Barnet har alltid rätt att välja kön på sitt offentliga biträde.
  • Om Migrationsverket genomfört en utredning – ta del av protokollet
  • Om Migrationsverket redan har genomfört en utredning med barnet utan din närvaro ska du kräva att få del av protokollet från utredningen för att kontrollera att allt stämmer. Fråga Migrationsverket om det är ett Dublinärende. Ta reda på om det eventuellt finns ett negativt beslut i asylärendet som måste överklagas.
5. Läs noga igenom handlingar du fått om barnet från överförmyndaren–
  • Kontrollera att registerutdraget stämmer mot uppgifterna i handlingarna. Om det inte stämmer ska du kontakta överförmyndaren.
  • Skicka tillbaka åtagandehandlingen samt förteckningen till överförmyndaren. Åtagandehandlingen ska återsändas snarast och förteckningen senast två månader från förordnandedagen.
6. Sök de bidrag som kan sökas till barnet–
Bidragen kan vara exempelvis

  • ekonomiskt bidrag
  • särskilt bidrag
  • glasögon
  • vinterkläder med mera.
7. Genomförandesamtal på boende–
  • Du ska närvara vid genomförandesamtal på boendet. Kontrollera att du har fått en kallelse.
8. Skicka in redogörelse–
9. Meddela om du planerar semester–
  • Du ska meddela överförmyndaren och barnets boende i god tid om du planerar semester eller annan frånvaro. Berätta hur länge du kommer vara borta, om och hur du är nåbar under din frånvaro och om det finns några möten eller annat viktigt inbokat som inte går att flytta. Vid behov kan en extra god man förordnas som tillfälligt och jämte dig har ansvar för barnet.
10. För dagbok över ditt uppdrag–
  • Överförmyndaren rekommenderar att du för en dagbok eller liknande för varje barn du hjälper där du skriver vad du gjort i ärendet och vad som hänt. Detta är en bra hjälp när du sedan ska skicka in redogörelser eller när det sker ett byte och du ska lämna över ditt uppdrag till en ny god man.
https://malmo.se/For-dig-som-ar-stallforetradare/For-dig-som-ar-stallforetradare-for-ensamkommande-barn/Att-tanka-pa-i-uppdraget-som-stallforetradare-for-ensamkommande-barn.html

Om er huvudman har svårt att få ekonomin att gå runt kan man ibland söka fonder för att få ett litet tillskott, här nedan följer några exempel som ni kan söka.

 

  • Malms legat: Bidrag lämnas till ålderspensionärer i Lund, det vill säga sökande över 65år. Ansök senast 15/10. Maila [email protected] för att få ansökningsblankett.
  • Socialförvaltningen: Ansök senast 30/4 och 31/10
  • Majblomman: Ansök senast 15/5 och 15/11
  • Montelinska fonden: Endast för personer bosatta i Lund. Ansök senast 30/9. Går att söka högre belopp 5-10000:- Glöm inte skicka med registerutdrag och slutskattesedel när du ansöker digitalt via Sparbanken Skånes stiftelser.
  • Folke Ljungdahls Stiftelse: Går att söka 2 ggr per år, ansök senast 31/3 eller 30/9. Dock så är det endast på våren för enskilda ansökningar. Sökes digitalt via Sparbanken Skåne.
  • Bankdirektör Johan Th. Perssons stiftelse: Endast för personer bosatta i Lund. Ansökan öppnar i mars.
  • Dr Felix Neuberghs Stiftelse: Går att ansöka mellan 1/10 - 30/11.
  • FVO: Går att söka året om.
  • Diakonicentralens egna fond: delas endast ut till boende i Lunds stad (tätort). Blankett hämtas hos diakonin på Ugglehemmet. Utdelning oftast på mellan 1-4000:-
  • Lekande Barnens fond: Delas i första hand ut till synskadade men också till behövande i allmänhet. Ansök senast 15/4 eller 15/10. Kan endast sökas digitalt.

 

Nämndens riktlinjer för arvode och kostnadsersättning för uppdrag som god man, förvaltare och förmyndare

Riktlinjerför arvode och kostnadsersättning för uppdrag som god
man, förvaltare och förmyndare
Ställföreträdare har rätt till ett skäligt arvode. Bedömningen av vad som är skäligt
arvode görs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Särskild vikt ska läggas
vid nedlagd arbetsinsats, uppdragets komplexitet och om arbetsinsatsen kan anses ha
varit påkallad. Eftersom uppdrag som ställföreträdare är personliga uppdrag ska
arvode som huvudregel utbetalas till ställföreträdaren.

  • I grunduppdraget ingår:
    • Kontakter med överförmyndarnämnden
    • Presentation hos anhöriga, myndigheter, institutioner banker och andra om ställföreträdarskapet (se registerutdrag från
    ställföreträdarregistret)
    • Inledande utredning (socialt nätverk, släktutredning)
    • Överlämnande av uppdrag till ny ställföreträdare
    • Förteckning, årsräkning och sluträkning
    • Redogörelse över personlig omvårdnad/bevaka rätt. Informera om det
    under året varit någon speciellt tidskrävande uppgift. Gäller även
    tillfälligt uppdrag för särskild angelägenhet
    • Redogörelse på begäran av överförmyndarnämnden
    • Upprättande av inkomstdeklaration, där så krävs
    • Besöka sin huvudman i den omfattning som uppdraget kräver

1.Uppdrag
1.1 God man och förvaltare enligt 11 kap. 4 § och 7 § föräldrabalken (FB)
Ett uppdrag kan bestå av alla eller bara någon av delarna bevaka rätt, förvalta
egendom och sörja för person, eller vara begränsat på annat sätt.

Normaluppdrag – exempel (avvikelser inom ramen för ett vanligt uppdrag
kan i det enskilda fallet förekomma).
I ett s.k. normaluppdrag överväger det som kan anses som vardagliga åtgärder.
Uppdraget innebär att vara en juridisk representant och samordnare av
hjälpinsatser för huvudmannen, inte en praktisk utförare av tjänster.

2(7)

1. Ekonomisk förvaltning/bevaka rätt
Ställföreträdaren ska förvalta huvudmannens tillgångar på bästa sätt genom att för
denne såsom att betala räkningar, göra omplacering m.m. Tillgångarna ska i skälig
omfattning användas för huvudmannens uppehälle, utbildning och nytta i övrigt. De
tillgångar som därutöver finns ska enligt huvudregeln placeras tryggt och ge en
skälig avkastning (12 kap. 4 § FB).
I ekonomisk förvaltning och bevaka rätt ingår t.ex. att göra en ekonomisk utredning,
göra en månadsbudget, ta hand om inkomster (ej arbetsinkomster), förvalta kapital
och värdepapper, ansöka om bidrag och andra ersättningar, betala räkningar och ha
kontakter med myndigheter. I bevaka rätt ingår att se till att huvudmannen får den
hjälp och det bistånd som hen har rätt till t.ex. att ansöka om bistånd, bidrag eller
ersättningar. Några personliga besök om året och telefonsamtal ingår i uppdraget,
liksom kontakt med ev. boende. De personliga besöken motiveras av att god man
måste hålla sig informerad om huvudmannens personliga förhållanden.


2. Sörja för person i normalfallet
Med att sörja för person menas att ställföreträdaren ska se till att huvudmannen får
den hjälp och det bistånd hen behöver och har rätt till. Det är dock inte
ställföreträdaren som ska utföra de uppgifter som t.ex. åligger socialtjänsten (prop.
1979/80:1 Om socialtjänsten s. 227 f. och SOU 2004:112 s. 461). En ställföreträdare
som ändå åtar sig sådana uppgifter kan inte räkna med att få ersättning för detta.
I uppdraget sörja för person ingår att se till att huvudmannen har det bra och får den
personliga omvårdnad som hen behöver. Det innebär t.ex. att se till att
huvudmannen får besöka optiker, läkare, får tandvård, har en ändamålsenlig bostad,
har en bra situation i sitt eget boende, sociala kontakter, sysselsättning och en god
fritid. Men ställföreträdaren ska inte själv utföra den personliga omvårdnaden.
Uppdraget innefattar exempelvis inte att själv göra inköp, följa med till läkare, hänga
upp gardiner eller bära flyttkartonger. Ett till två personliga besök i månaden ingår i
uppdraget, liksom något telefonsamtal i veckan med huvudmannen och med ev.
boende.

2.Arvode för uppdrag som god man enligt FB 11:4 och
förvaltare enligt FB 11:7


2.1 Norm
Arvodet grundas på för varje redovisningsår gällande prisbasbelopp. Angivna % av
prisbasbeloppet är rekommenderad grundnivå för respektive kategori, uppdragets
karaktär avgör arvodets storlek. God man/förvaltare enligt 11 kap. 4 § och 7 §
Ekonomisk förvaltning/bevaka rätt
Kategori 1 10 % av prisbasbeloppet
Ställföreträdaren förvaltar huvudmannens samtliga tillgångar. Huvudmannen har
ett eget konto dit god man överför privata medel. Om medel lämnas till personal på
huvudmannens boende ska ställföreträdaren regelbundet kontrollera kassaboken
som ska föras för varje boende. Ställföreträdaren ansöker om bidrag och insatser
och har kontakt med myndigheter.

3(7)

Kategori 2 15 % av prisbasbeloppet
Utöver vad som tagits upp i kategori 1 krävs en mer aktiv förvaltning av
ställföreträdaren såsom omplaceringar och andra löpande åtgärder under året.
Förutom vad som angetts under kategori 1 betalar t.ex. ställföreträdaren ut
fickpengar/medel till socialtjänstens personal ett par gånger i månaden och har
oftare kontakt med myndigheter och banker eller andra finansieringsrörelser.
Kategori 3 20 % av prisbasbeloppet
Förutom under kategori 1 och 2 upptagna uppgifter ansvarar ställföreträdaren för
t.ex. skötsel av huvudmannens bostadsfastighet/bostadsrätt med därtill hörande
förvaltningsuppgifter (inkassering av hyra, betalning av utgifter, förhandlingar
m.m.), övervakning av affärsrörelse, upprättande av en omfattande deklaration och
komplicerad årsredovisning till överförmyndarnämnden, samägandeförhållanden
och samförvaltningsförhållanden av betydelse eller omfattande
myndighetskontakter.
Kategori 4 25 % av prisbasbeloppet
Utöver vad som tagits upp i kategori 1-3 förvaltar ställföreträdaren en avsevärd
förmögenhet innehållande värdepappersinnehav
Sörja för person
Kategori 1 10 % av prisbasbeloppet
Uppdraget kräver ett besök per månad, kontakt per telefon med huvudmannen
och/eller boendet och att ställföreträdaren håller sig underrättad om den personliga
situationen.
Kategori 2 15 % av prisbasbeloppet
Uppdraget kräver kontakt med huvudmannen flera gånger per månad genom
personliga besök. Därutöver krävs också flera telefonsamtal varje månad med
huvudmannen, anhöriga, boendet, kontaktpersoner, personliga assistenter, andra
stödpersoner eller myndigheter.
Kategori 3 20 % av prisbasbeloppet
Uppdraget kräver stora insatser och stort personligt engagemang av
ställföreträdaren för att kvalitativt samordna och säkra upp de resurser som krävs
för att huvudmannens behov av omsorg ska kunna tillgodoses. Detta sker
exempelvis genom flera besök i veckan hos huvudmannen eller andra kontakter,
många och omfattande kontakter med boendet, anhöriga och
myndigheter. Uppdraget karaktäriseras av problem med samarbete eller bemötande.
Det kan också finnas svårigheter att utföra uppdraget i förhållande till anhöriga,
institutionspersonal, myndigheter och andra involverade. Behov och förekomst av
särskild kompetens för uppdraget.
Efter granskad slutredovisning om arvodet skall betalas av dödsboet och att
dödsboet
inte har någon betalningsförmåga kan det komma att arvodet betalas ut av
kommunen till ställföreträdaren.

4(7)

2.2 Avvikelser från norm
Högre arvode än norm kan beslutas och ska motiveras särskilt av ställföreträdaren.
Även lägre arvode än norm kan beslutas, om det är skäligt kan arvode bestämmas
till 0 kronor.
Exempel på påverkansfaktorer för lägre arvode:
• Uppdraget har inte fullgjorts tillfredsställande, t.ex. att de
grundläggande arbetsuppgifterna i uppdraget inte har fullgjorts
• Brister i hur ställföreträdaren har bevakat huvudmannens rätt
eller i de personliga angelägenheterna
• Uppdraget har övervägande varit av mer vardaglig karaktär,
omfattningen har varit mindre än det som ryms inom ramen för ett
normalt uppdrag, t.ex. att huvudmannen i stor utsträckning själv tagit
hand om sina angelägenheter eller att besöken i huvudmannens hem har
varit för få i förhållande till uppdragets karaktär
• Brister i redovisningen, ohörsamhet mot nämndens generella råd eller
lagstiftning, t.ex. att inte lämna redovisning eller redogörelse inom
föreskriven tid eller oordning i redovisningsmaterialet.


2.3 Arvode för inledande utredning
Arvode för inledande utredning, exempelvis den ekonomiska utredningen (i form av
förteckning över tillgångar och skulder), månadsbudget samt utredning av
huvudmannens sociala nätverk (inkl. släktutredning) betalas ut efter första
årsräkning eller efter det att sluträkning granskats. Ersättningen är 1 000 kronor.
Motsvarande arvode utgår vid byte av ställföreträdare då det åligger den nye
ställföreträdaren att granska den entledigade ställföreträdarens redovisning och
väcka talan mot denne om så erfordras.


2.4 Timarvode
I ställföreträdarens uppdrag ingår normalt att bevaka rätt, att förvalta egendom och
sörja för hens person. Men det kan uppstå speciella händelser utöver
de normalt förekommande, t.ex. att huvudmannen blir delägare i ett dödsbo eller att
dennes fastighet ska säljas. Då det gäller enstaka händelser är det lämpligare att
arvodera per tidsåtgång än med stöd av procent av prisbasbeloppet.
Ställföreträdaren bör i dessa fall noggrant beskriva de uppgifter som utförts och
ange tidsåtgången. Nedanstående kategorier innehåller exempel på arvodering av
speciella händelser.
Kategori 1 150 kronor/tim
Avveckling av hyresrätt.
Kategori 2 200 kronor/tim

5(7)
Försäljning av fastighet eller bostadsrätt, arvskifte, kontakter med fordringsägare.
Kategori 3 300 kronor/tim
Skuldsanering, särskilt komplicerade arvskiften eller andra åtgärder av komplex art
Kategori 4 500 kronor/tim
Medverkan vid domstolsförhandlingar, förlikningsavtal eller annat renodlat
kvalificerat juridiskt arbete
Arvode motsvarande rättshjälpstaxan medges endast om uppdraget krävt
advokatkompetens.

2.5 Kostnadsersättning
Kostnadsersättning (skattepliktig)
Ersättning lämnas för utgifter som varit skäligen påkallade för uppdragets
fullgörande. Ersättning kan lämnas för verkliga utlägg eller med ett
schablonbelopp motsvarande 2 % av prisbasbeloppet. Om ställföreträdaren
kräver ersättning för sina verkliga utlägg ska dessa styrkas med underlag.
Till kostnadsersättning räknas även kostnad för tolk i de fall sådan behövs.
Överförmyndarnämnden betalar för tolk under ett inledande möte därefter beslutas
betalningsansvar utifrån beloppsgränserna i 12 kap. 16 § föräldrabalken. Då
kostnaderna för tolk kan uppgå till betydande belopp kan ställföreträdaren begära
ersättning löpande under året.
Milersättning
Milersättning för resa med egen bil kan medges med motsvarande skattefria
schablonavdrag. Verifikationer på utlägg och specifikationer för resor
(körjournal) ska lämnas.
Kollektivreseersättning
Istället för milersättning kan ersättning för resa via kollektivtrafik medges. Sådana
resor ska verifieras genom att ställföreträdaren lämnar redogörelse för sina resor
liknande en körjournal. Kollektivreseersättning uppgår till vad motsvarande resor
hade ersatts med enligt milersättning, alternativt faktiska kostnader när dessa kan
styrkas.
När det uppenbarligen inte är till betalarens nackdel, jämfört med ovanstående
ersättningsmodell, kan kostnadsersättning motsvarande kostnaden för ett
”pendlarkort” medges. Kostnaden ska då fördelas utifrån en beräkning som grundas
på ställföreträdarens samtliga antal uppdrag. Om ”pendlarkortet” också nyttjas av
ställföreträdaren utanför uppdraget ska ett skäligt avdrag göras för denna nytta.
Såvida inte övervägande skäl talar för något annat anses ett avdrag på 50 % vara
skäligt.
3.Arvode för uppdrag som god man enligt FB 11:1-3
Vid godmanskap som anordnats för en specifik åtgärd tillämpas riktlinjerna under
avsnitt 2. Företrädesvis används timarvodering enligt ovanstående punkt 2.4 och

6(7)
kostnadsersättning enligt punkt 2.5. Om uppdraget till sin natur har stor likhet med
ett uppdrag enligt FB 11:4 eller FB 11:7 bör arvode baserat på prisbasbeloppet
tillämpas i stället.
Däremot har den som endast är förordnad förmyndare rätt till ett skäligt arvode.
Företrädesvis används timarvodering enligt ovanstående punkt 2.4 och
kostnadsersättning enligt punkt 2.5. Om uppdraget till sin natur har stor likhet med
ett uppdrag enligt FB 11:4 eller FB 11:7, eller om det annars finns särskilda skäl, bör
arvode baserat på prisbasbeloppet tillämpas i stället.
Om ett barn av misstag ställs utan vårdnadshavare kan det finnas skäl att arvodera
enligt samma som god man för ensamkommande barn med en schablon.
För uppdrag som god man för ensamkommande barn under asylperioden utbetalas
ett schablonarvode om 2 500 kr per månad för ett uppdrag av normal omfattning.
För uppdrag som god man för ensamkommande barn efter asylperioden utbetalas ett
schablonarvode om 2 000 kr per månad för ett uppdrag av normal omfattning.

4.Arvode för uppdrag som god man för ensamkommande barn
En god man för ensamkommande barn träder i vårdnadshavarens ställe. Den gode
mannen bestämmer i frågor som rör barnets personliga, ekonomiska och rättsliga
angelägenheter. Den gode mannens uppgift är att samordna barnets angelägenheter.
Uppdraget som god man för ensamkommande barn redovisas och arvoderas
kvartalsvis. I syfte att återspegla vad som generellt utgör skillnader i nödvändig
arbetsinsats tillämpas olika arvodesnivåer före respektive efter det att barnet
beviljats uppehållstillstånd.

4.1 Norm
För uppdrag som god man för ensamkommande barn under asylperioden utbetalas
ett schablonarvode om 2 500 kr per månad för ett uppdrag av normal omfattning.
För uppdrag som god man för ensamkommande barn efter asylperioden utbetalas
ett schablonarvode om 2 000 kr per månad för ett uppdrag av normal omfattning.

4.2 Kostnadsersättning
Ersättning lämnas för utgifter som varit skäligen påkallade för uppdragets
fullgörande. Ersättning kan lämnas för verkliga utlägg eller med ett
schablonbelopp motsvarande 2 % av prisbasbeloppet. Om ställföreträdaren
kräver ersättning för sina verkliga utlägg ska dessa styrkas med underlag.

Milersättning
Milersättning för resa med egen bil kan medges med motsvarande skattefria
schablonavdrag. Verifikationer på utlägg och specifikationer för resor
(körjournal) ska lämnas. Kollektivreseersättning
Istället för milersättning kan ersättning för resa via kollektivtrafik medges. Sådana
resor ska verifieras genom att ställföreträdaren lämnar redogörelse för sina resor

7(7)
liknande en körjournal. Kollektivreseersättning uppgår till vad motsvarande resor
hade ersatts med enligt milersättning, alternativt faktiska kostnader när dessa kan
styrkas.
När det uppenbarligen inte är till betalarens nackdel, jämfört med ovanstående
ersättningsmodell, kan kostnadsersättning motsvarande kostnaden för ett
”pendlarkort” medges. Kostnaden ska då fördelas utifrån en beräkning som grundas
på ställföreträdarens samtliga antal uppdrag. Om ”pendlarkortet” också nyttjas av
ställföreträdaren utanför uppdraget ska ett skäligt avdrag göras för denna nytta.
Såvida inte övervägande skäl talar för något annat anses ett avdrag på 50 % vara
skäligt.
Tolkkostnader
Tolk ska bokas genom Lunds kommuns tolkförmedling. Kostnaden för tolk debiteras
överförmyndarnämnden direkt och ska inte räknas in i kostnadsersättningen.


4.3 Avvikelser från norm
För uppdrag som är extremt krävande kan timarvode medges. Arvodet är 200 kr per
timme. Arvodesyrkandet ska motiveras och redovisningen ska tydligt visa hur
många timmar som nedlagts i uppdraget samt vilka arbetsuppgifter som utförts.
Om barnet avviker från sitt boende, eller annars och under långvarig tid omöjliggör
för den gode mannen att utföra sitt uppdrag på sedvanligt sätt, erhåller den gode
mannen arvode på 200 kr per timme för den tid som läggs ned i uppdraget under
tiden i fråga. Tidredovisning enligt föregående stycke tillämpas då.
I det fall en god man brister i utförandet av sitt uppdrag kan arvodet komma att
nedsättas. I särskilda fall kan detta innebära att arvode bestäms till 0 kronor.
I vissa fall överväga att det ska finnas utrymme för att göra avvikelse för
extraarbete på annat sätt än genom timarvode, en god man för EKB har begärt
högre arvode på grund av dagliga kontakter med socialförvaltning/boende.


5 Arvode för uppdrag som förmyndare
Föräldrar som är förmyndare för sina barn har i normalfall inte rätt till arvode,
detsamma gäller en förordnad förmyndare som också är särskilt förordnad
vårdnadshavare.
Däremot har den som endast är förordnad förmyndare rätt till ett skäligt arvode.
Företrädesvis används timarvodering enligt ovanstående punkt 2.4 och
kostnadsersättning enligt punkt 2.5. Om uppdraget till sin natur har stor likhet med
ett uppdrag enligt FB 11:4 eller FB 11:7, eller om det annars finns särskilda skäl, bör
arvode baserat på prisbasbeloppet tillämpas i stället.

 

 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)